Social Icons

Wednesday, October 19, 2011

Let's Make the World a Better Place > HIMPUN

.
..
....
......
.........
Well hello there!!!
Opss..
Assalamulaikum warahmatullahi wabarakatuh to all my readers!
Wow..do u heard about a mass gathering this Saturday??
It's like a cool stuff i think..
Haha..

What? Are you sure you don't know about it? Ok then, check this out:
http://himpun.org/info-himpun

Ok then..what your reaction toward that event? I'm sure if you're in the type of person of Islamist or Jihadist, u'll be passionate to join it..

Sigh..


I would love to share to all of you from what i've read from Islamic Renaissance Front(IRF).
From now I'll transform!!haha..Cakap  Melayu pula ye..
Disini saya nyatakan komen daripada IRF:

<“Kami bimbang dengan mengadakan perhimpunan ini, ia akan memberi gambaran bahawa Islam ini agama tidak toleran, memberi gambaran buruk tentang Islam sedangkan Islam merupakan agama yang berteraskan akal, pemikiran yang waras, agama yang ditegakkan dengan akal dan hujah,” kata pemimpin-pemimpin IRF dalam satu kenyataan hari ini.
Selain pengasas IRF, Dr Ahmad Farouk Musa turut dinamakan dalam kenyataan itu ialah Mohd Radziq Jalaluddin, Ahmad Fuad Rahmat dan Edry Faizal Eddy Yusuf.
“Kami ingin menekankan bahawa usaha mengadakan Himpun untuk mempertahankan akidah hanya akan menunjukkan bahawa Islam sebagai agama yang tidak toleran.
“Justeru, persoalan yang perlu dijawab ialah apakah hasil yang hendak dicapai dengan ucapan retorik yang lantarng perhimpunan ini,” katanya lagi.
Ketika dihubungi, Ahmad Farouk menjelaskan bahawa penganjur Himpunan Sejuta Umat mengambil langkah yang silap, dan “seolah-olah mahu menunjukkan kekuatan yang ada pada mereka.”
Kata mereka, tidak banyak maklumat dibekalkan untuk menyokong hujah mereka setakat ini, khususnya berkaitan dengan kes-kes murtad yang menjadi teras pertemuan hujung minggu ini.
Sehubungan itu jelas kenyataan tersebut, terdapat dua persoalan yang perlu diberi tumpuan oleh kaum Muslim dengan jujur.
“Jika benar murtad merupakan isu yang serius sebagaimana didakwa, maka perlu ditanya, bagaimana dengan budaya Muslim dan pendidikan di Malaysia yang mengakibatkan seorang Muslim meninggalkan agama?
“Tambahan, apa yang Muslim Malaysia boleh lakukan sebagai satu komuniti untuk mengatasi budaya itu bagi menyedarkan mereka daripada menyisihkan anggota sendiri?” tambah kenyataan itu.   >


Well..how about that guys??
Emm..ok2, let's us look toward the statement from the biggest Islamic movement in Malaysia(PAS):


PAS yang mengadakan mesyuarat Lajnah Politik pada malam ini telah membincangkan isu Himpunan Sejuta Umat (Himpun) Mempertahankan Aqidah yang dijadualkan pada 22hb Oktober 2011 ini. PAS dimaklumkan bahawa majlis ini tidak melibatkan parti- parti politik, maka PAS mengambil pendirian untuk tidak terlibat dalam himpunan tersebut sebagai menghormati kehendak penganjur program.

PAS memperingatkan semua pihak yang terlibat dalam penganjuran himpunan ini agar bertindak selaras dengan peruntukan undang- undang negara, dalam menjamin keharmonian negara yang berbilang bangsa dan agama. Sebarang usaha untuk menimbulkan polemik perkauman dan agama akan membawa negara kepada satu suasana yang tidak menguntungkan mana- mana pihak. PAS memandang berat sebarang usaha mana-mana pihak yang cuba mengambil kesempatan untuk kepentingan politik dan pilihanraya.

Agenda menyelamatkan aqidah merupakan agenda murni tetapi ianya mesti diurus dengan cara berhemah. PAS menyokong segala usaha memantapkan aqidah oleh badan- badan NGO dan pelbagai pihak bagi memperkasakan aqidah umat Islam.

PAS mengambil pendirian bahawa pengukuhan aqidah umat Islam hendaklah dilaksanakan menerusi jalan dakwah secara damai sebagaimana Islam telah diterima oleh masyarakat rantau ini secara damai.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS





Emm..there's conflict here..i see..

Jadi, ini komen positif daripada saya:
" Tahniah kepada penganjur atas inisiatif bagi mengumpulkan umat Islam bagi bersatu atas 1 isu yg saya kira amat meruncing masakini, saya menyabut baik usaha pihak urusetia daripada ISMA(tidak perlulah anda berselindung lagi). Akan tetapi saya berharap agar perhimpunan kali ini dapat memberikan penerangan tentang soal murtad yg sebenarnya, tanpa bias kepada mana-mana pihak. Saya juga berharap agar semangatnya terus kekal".

Ini pula komen versi negatif from me..Haha:
"Dont be childish! What's the point doing that if you have a power to change it? So childish. 
Playing a sentiment to get an attention from the others. Adakah kita mahu salahkan orang lain sebagai punca murtad, padahal siapa yg menyebabkan perkara tersebut berlaku? Apa gunanya berhimpun sekadar nak tunjuk kuat gitu? Nak tiru negara barat yg buat macam tu kepada penganut Islam di negaranya? Habis tu akta Murtad yg dibangkitkan dalam parlimen tahun 2006 dulu kenapa tolak bulat?? Kalau dah berkumpul tu mean aqidah dah mantap sgt ke? What a joke...
Adakah dgn berhimpun dapat kita kembalikan akidah umat Islam yg telah terpesong? Mengapa tidak dirombak sahaja badan2, jabatan2, majlis2 yg berfungsi untuk Agama Islam? Kerana apa yg kita nampak sekarang mereka ini berperanan atas dasar politik sempit...mereka tidak bebas...ada batasan yg perlu diikuti...ada suara yg patut dipatuhi...selagi hukum Islam tidah dilaksana secara total...Berhimpunlah siang dan malam pun masalah takan dapat diselesai..
Lihat sajalah polemik hudud baru2 ni. Jangan jadi penzina yg menyalahkan syaitan kerana menghasutnya berzina!"


What??haha

Ok..I'm trying to enhance my critical thinking...



Islam is the Way of Life, Not merely a symbol 
Islam agama toleransi, jangan jumudkan

Salam Ukhwah & Salam Cinta

Let's Make the World a Better Place with The Beauty of Islam







No comments:

Post a Comment