Definisi
yang saya pegang adalah ulama’ merupakan orang yang berilmu dan mempunyai khasyah(takut)
pada Allah. ‘Ilmu tersebut bermaksud apa sahaja pengetahuan yang memberi ma’na
dan pengi’tirafan yang tepat akan hakikat makhluk dan khaliq. Tidak kiralah
‘ilmu itu sains, pengurusan atau agama; asalkan ianya membawa kepada
pengi’tirafan dan parletakan Tuhan pada tempatnya yang sebenar maka ianya
dii’tiraf sebagai ‘ilmu.
Definisi
yang digunapakai oleh massa dan mungkin difahami oleh orang kebanyakan adalah
ulama’ merupakan golongan yang ber’ilmu dan lebih dikaitkan dengan ilmu-ilmu
turath dan pengajian Islam secara formal. Pada diskusi kali ini, kita akan mengguna
pakai definisi ini.
Kembali
kepada persoalan kepimpinan ulama’, disini saya membahagikan soal kepimpinan
itu kepada dua lapangan: Kepimpinan masyarakat madani atau lebih mudah disebut
Ummah dan kepimpinan politik dan kekuasaan.
Kepimpinan
Ummah
Saya
mulakan dengan menyatakan bahawa saya amat bersetuju bahawa ulama’ perlu
dijadikan kepimpinan dalam lapangan ummah. Ulama’ secara tidak langsung
merupakan warga pendidik yang mencetuskan islah massa. Di sinilah peranan
ulama’ dalam melahirkan generasi rabbani dan memandu masyarakat dengan budaya
‘ilmu. Lihat sahaja contoh-contoh silam bagaimana Muhammad Al-Fateh dididik
oleh tokoh ulama’ di zamannya, Syeikh Aaq Syamsuddin.
Contoh
lain yang menarik untuk dikaji pada zaman sekarang adalah institusi Al-Azhar,
Mesir yang mengumpulkan ribuan ulama’ dalam sebuah institusi pengajian. Di sana
ulama’ memacu masyakarat melalui ‘ilmu, malahan mereka mempunyai autoriti yang
kuat walaupun tanpa kuasa politik.
Juga
boleh dikaji adalah model kepimpinan masyarakat seperti gerakan Gulen di
Turki, Muhammadiyah dan Nadhlatul ‘Ulama di Indonesia yang mengumpulkan
pelbagai jenis pakar didalamnya termasuklah ulama’. Organisasi masyarakat
madani seperti yang disebutkan merupakan entiti bebas yang mempunyai autoriti
dan keunikannya yang tersendiri dalam meperkasakan ummah mengikut tempat
masing-masing. Dalam konteks Malaysia, gagasan Manhaj Maliziy
yang diutarakan oleh ABIM sangat menarik untuk diteliti.
Kepimpinan Kekuasaan
Izinkan
saya memulakan perbahasan ini dengan menyatakan ciri-ciri kepimpinan Islam. Dalam
soal pemilihan kepimpinan, Syeikh Yusuf Al-Qaradawy menggunakan panduan surah
Al- Qasas ayat 26 yang menekankan soal pemilihan pekerja melalui dua ciri iaitu
qawiyy dan amin.
Qawiyy bermaksud kekuatan, keupayaan, kemahiran dan segala yang diperlukan untuk sesuatu tugasan itu dilakukan mengikut spesifikasinya. Di dalam bahasa semasa, kalimah qawiyy ini boleh difahami sebagai nilai kompetensi. Amin pula merujuk kepada sifat amanah, bertanggungjawab dan segala kualiti akhlaq seseorang yang mudah untuk difahami sebagai nilai integriti.
Qawiyy bermaksud kekuatan, keupayaan, kemahiran dan segala yang diperlukan untuk sesuatu tugasan itu dilakukan mengikut spesifikasinya. Di dalam bahasa semasa, kalimah qawiyy ini boleh difahami sebagai nilai kompetensi. Amin pula merujuk kepada sifat amanah, bertanggungjawab dan segala kualiti akhlaq seseorang yang mudah untuk difahami sebagai nilai integriti.
Juga
termasuk dalam ciri seorang pemimpin adalah hafizul ‘aleem
melalui surah Yusuf ayat 55. Hafeez itu adalah soal integriti manakala ‘Aleem
pula merujuk kepada ‘ilmu serta kemahiran sebagai nilai kompetensi baginda.
Disini menunjukkan pentingnya soal ilmu, integriti dan kompetensi dalam
kepimpinan Islam.
Melalui
argumen-argumen diatas, bolehlah saya simpulkan bahawa ulama’ (seperti yang
difahami aliran mainstream) bukanlah syarat utama dalam kepimpinan
politik. Islam menolak konsep rijaluddin (kepimpinan agamawan) seperti yang
berlaku pada zaman gelap Eropah. Dalam Islam, kepimpinan haruslah dipilih dan
direstui oleh rakyat. Maka lebih cantik jika term Kepimpinan ulama’ ini
diganti dengan kepimpinan Islam atau Kepimpinan berilmu atau apa-apa nama yang
lebih universal sifatnya.
Jika
kita meneliti sejarah, kita akan menemui beberapa contoh sikap ulama’ terhadap
kepimpinan politik. Majoriti ulama’ bersikap menjauhkan diri daripada soal
kekuasaan, kita boleh lihat contoh Imam Abu Hanifah dan lain-lain. Juga tidak
dapat dinafikan bahawa ulama’ berfungsi sebagai penggerak hisbah, ya’ni menjadi
wakil “check and balance” terhadap pemerintah zaman
mereka. Bagi memperolehi hal yang sedemikian, ulama’ perlulah mempunyai
autonomi dan autoriti yang tersendiri yang terhasil melalui kewibawaan ‘ilmunya
bukan hasil paksaan.
Model
Kepimpinan Ulama’ Pas
Apabila
bercakap tentang Kepimpinan Ulama’dalam realiti Malaysia, kita tidak dapat lari
dari memperkataan soal model Kepimpinan Ulama’ PAS. Justeru disini saya akan
cuba menyingkap beberapa salah tanggap tentang Kepimpinan Ulama’ PAS yang sering
disalah ertikan oleh massa dan juga oleh sesetengah ahli PAS sendiri.
Pertamanya,
kepimpinan Ulama’ PAS adalah merupakan slogan yeng menunjukkan bahawa PAS
dipandu arah tujunya oleh Majlis Syura Ulama’. Kepimpinan ulama’ yang
disebutkan disini adalah merujuk kepada ulama’ dari sudut institusi, bukannya
dari sudut individu. Sesetengah pihak beranggapan bahawa kepimpinan ulama’
adalah apabila kepimpinan eksekutif (Presiden etc) mestilah diisi oleh individu
yang bergelar ulama’. Ini adalah salah tanggapan yang paling mengelirukan
sekali.
Tiada
masalah jika mahu meletakkan ulama’ pada kerusi kepimpinan eksekutif, akan
tetapi ulama’ tersebut perlulah cukup syaratnya (qawiyy, amin, hafeez,
‘aleem). Tren perletakan
ulama’ pada kerusi eksekutif setelah lebih dua dekad dalam PAS menujukkan
bahawa PAS masih gagal dalam mentarbiyah dan membentuk ahlinya memenuhi syarat
kefahaman Islam yang jelas. Lihat sahaja gerakan Islam lain di seluruh dunia,
kebanyakkan Presiden malah Mursyidul Am sekalipun bukanlah terdiri dari
golongan ulama’ (yang mengikut definisi ulama’ PAS adalah mereka yang menerima
pendidikan agama secara formal). Sepatutnya setiap orang dalam PAS adalah "ulama'" kerana mereka ditarbiyah dengan jalur pemikiran dan manhaj yang sama,
yang sepatutnya tahap kefahaman Islam mereka sama-sama jelas.
Jika
dilihat dari sudut Majlis Syura Ulama’ PAS, saya kira ianya relevan dan kena
pada amalan tradisi ulama’ silam dan fungsi ulama’ yang sepatutnya dimainkan
iaitu sebagai majlis hisbah dan penasihat/penjaga hal ehwal dasar parti. Di
sini ada relevannya Kepimpinan Ulama’, namun kriteria pemilihan ahli-ahli
majlis syura tersebut perlu diperhalusi dan lebih inklusif sifatnya.
Andai
masih mahu mempertahankan golongan ulama’(dalam erti kata individu) bagi memimpin ruang eksekutif samada
di dalam parti mahupun Negara, para ulama’ perlulah berusaha untuk merelevankan
diri mereka demi menepati ciri yang empat tersebut serta menguasai kepakaran
dalam soal politik, ekonomi dan sosial.
Wallahu'alam.
Shuhaib Ar Rumy B Ismail
17 Jun 2013
Wallahu'alam.
Shuhaib Ar Rumy B Ismail
17 Jun 2013
Tq.. Mmbntu lg pemahaman aku.. Mcm mna dgn golongan profesional??
ReplyDeleteTq.. Mmbntu lg pemahaman aku.. Mcm mna dgn golongan profesional??
ReplyDelete